Loopbaanoriëntatie (LOB)

In alle leerjaren doe je mee aan het loopbaanoriëntatieprogramma (LOB), in leerjaar 1 en 2 UDO en UGO zijn er zelfs 2 lessen voor ingeroosterd. Door met je te praten en door vragen te stellen zetten we je aan het denken over jouw kwaliteiten en talenten. Zo stel je bijvoorbeeld vragen over jezelf en de ervaringen die je hebt opgedaan:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat kan ik?
  3. Wat wil ik?
  4. Hoe kan ik dat bereiken?
  5. Waar sta ik voor?
  6. Wat heb ik gedaan?
  7. Wat ging goed?
  8. Wat ging minder goed en hoe kwam dat?
  9. Wat past bij mij en wat niet?
  10. Waar ligt mijn passie?
  11. Waar wil ik mij voor inzetten?

Je vult dan niet alleen reflectieformulieren in, maar we gaan ook in gesprek met je.

Werk- en opleidingsverkenning
Een belangrijk onderdeel van het LOB-programma is de werk- en opleidingsverkenning. Dit betekent dat je op zoek gaat naar informatie over beroepen en opleidingen. Niet alleen op papier en digitaal, maar vooral ook door contact met beroepsbeoefenaren en met docenten en studenten van vervolgopleidingen. Het is daarbij belangrijk dat je niet alleen kijkt en luistert. We verwachten van je dat je zelf actief bezig bent en verschillende praktijkervaringen opdoet. Hierbij kom je allerlei uitdagingen en dilemma’s tegen: welke uitdagingen wil je in je werkzaamheden terugvinden? Met welke dilemma’s houd je je liever niet bezig? Iets anders wat je moet gaan leren, is hoe je kunt netwerken: wie of wat heb jij nodig om jouw wensen te realiseren? De een heeft hier van nature geen moeite mee, de ander zal stapje voor stapje inzien en ervaren wat netwerken inhoudt en waarom netwerken belangrijk is voor je loopbaan.

We organiseren voor elk leerjaar regelmatig momenten waarbij je in of buiten de school ervaring opdoet. Denk aan excursies, meeloopdagen, maatschappelijke stage en beroepsgerichte stages.